Je bedrijf op de kaart zetten met Google My Business 06-07-2015 - Online PR & Branding - door Peter Boiten

Google My Business is een goede methode om je bedrijf letterlijk op de kaart te zetten. Met deze handige dienst van Google kun je er als ondernemer voor zorgen dat je bedrijf online goed vindbaar is. Door een koppeling te maken met Google Maps wordt uw bedrijfsinformatie op elk apparaat goed weergegeven. U kunt tevens routebeschrijvingen aanbieden, uw openingstijden weergeven en uiteraard het telefoonnummer weergeven waardoor u het uw klanten gemakkelijk maakt om contact op te nemen.  

 

Hoe werkt Google My Business 

Er is niet veel voor nodig om je bedrijfslocatie op het internet te vermelden. Google My Business is een gratis dienst en met een computer, internetverbinding en je bedrijfsdata kom je al een heel eind. Omdat Google een aantal maatregelen heeft getroffen, zoals een langdurig verificatieproces, is geduld vereist bij het instellen van het Google My Business account. Google voorkomt op deze manier dat er een overvloed aan informatie wordt opgenomen in Google Maps. 

 

Stap 1: een Google My Business Account opzetten


Nadat een account is aangemaakt in Google kun je de vestiging(en) van je bedrijf toevoegen. De bedrijfsinformatie moet in het juiste formaat worden aangeleverd om te kunnen worden opgenomen in Google My Business. Linksbovenin staat: add a location. Bestaan er meer dan 10 vestigingen van je bedrijf dan kun je gebruikmaken van de bulkupload tool die je vanuit je Google My Business account kunt downloaden. Op deze manier creëer je een extra mapje waar je de locaties met behulp van een Excel-bestand kunt toevoegen. 

 

Stap 2: Informatie die moet worden ingevuld


Om je bedrijf op een correcte manier in Google My Business te zetten moeten er een aantal zaken worden ingevoerd. Niet alle velden zijn verplicht maar voor een geoptimaliseerde locatie is het aan te raden om alle attributen in te vullen. De velden waarachter een sterretje staat vermeld zijn verplicht. 

- Name: De naam zoals die op Google moet worden weergegeven *
- Adress Line 1: In de eerste lijn vul je de straatnaam *
- Adress Line 2: In de tweede lijn vul je het huisnummer *
- City: Voer hier de plaatsnaam in*
- District: Dit veld hoeft alleen te worden ingevuld voor vestigingen in het buitenland.
- Country code: De landcode moet worden ingevuld volgens de ISO 3166-1 Alpha-2 code. Voor Nederland geldt: NL *
- Postal Code: Voer hier de postcode in *
- Telephone number: In dit veld moet het telefoonnummer worden invoeren. Let op dat je ook de landcode opneemt. Voor Nederland geld: +31 *
- Home Page: Voer hier de URL van je website in
- Store ID: Elke locatie heeft zijn eigen store ID
- Primary Category: In dit veld kun je de specialisatie van je bedrijf aangeven *
- Opening Hours: In dit veld kun je de openingstijden van je bedrijf opgeven. 
- Images: Hier kun je foto’s opnemen in je bedrijfsprofiel 
- Description: Geef hier een  omschrijving op van je bedrijf en gebruik relevante trefwoorden. 

 

Stap 3: Verificatie in Google My Business


De laatste stap is een verificatie vanuit Google. Google moet bevestigen of het bedrijf inderdaad is gevestigd op de aangegeven locatie. Indien je bedrijf 1 locatie heeft dan kun je ervoor kiezen om je te laten bellen door Google op het opgegeven telefoonnummer. Door het invoeren van een pincode die je telefonisch te horen krijgt, volgt een review van Google. Als deze review is gelukt dan staat de locatie vervolgens vermeld in je Google My Business Account. Het is ook mogelijk om het account te verifiëren via de post. Je krijgt dan een pincode toegestuurd die je vervolgens online kunt invoeren in je account. Heb je meerdere locaties toegevoegd aan het Google My Business Account dan kun je deze verifiëren door een zogenoemde bulk-verificatie. Hiervoor is alleen een telefoonnummer of e-mailadres vereist. 

Je bedrijf op de kaart zetten: Zodra je bovenstaande stappen hebt doorlopen kun je jouw bedrijf door middel van een ballonnetje letterlijk op de kaart pinnen. Dit wordt ook wel rooftop matching genoemd. Zet het ballonnetje op het juiste gebouw om de navigatie via Google Maps zo accuraat mogelijk te maken. 

 

Stap 4: Inzicht in je bedrijfspagina


Zodra je gebruikmaakt van Google My Business krijg je inzicht in de pagina over jouw bedrijf. Google Insight maakt het mogelijk om belangrijke informatie over je vestiging(en) in kaart te bregnen. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel views je pagina heeft gehad en hoe ze op je pagina terecht zijn gekomen. Je kunt zien hoeveel mensen naar je toe zijn genavigeerd door middel van je pagina, hoeveel mensen contact hebben opgenomen met je bedrijf na het vinden van je pagina en ook  hoeveel nieuwe volgers je hebt. Het is bovendien mogelijk, wanneer je meer dan tweehonderd volgers hebt, om te zien wat het geslacht en de leeftijd is van deze volgers. 

 

Stap 5: Een Google+ pagina voor je bedrijf


Het Google My Business account biedt ook mogelijkheden om een Google+ pagina op te zetten. Met een dergelijke pagina kunnen gebruikers reviews achterlaten die je zelf kunt beheren. Met een Google+ pagina kun je bovendien foto’s, video’s, polls, links en status-updates delen van je bedrijf. Het is ook mogelijk om via dit kanaal evenementen te creëren. 

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen