Tips voor online adverteren in België 01-10-2015 - E-commerce - door Peter Boiten

Zoals te lezen was in ons artikel: E-commerce doet het goed in België met een kwartaalomzet van €2 miljard, wordt er ook bij onze zuiderburen steeds meer online gekocht. Voor Nederlandse webwinkeliers is entree op deze snel groeiede markt voor e-commerce in België daarom een interessante optie. Omdat het aantal internetverkopen in België nog relatief laag is ten opzichte van Nederland, is er ruimte voor groei. Op de wereldranglijst van landen met de grootste groeipotentie staat België op de 13e plaats. 

 

Belgisch taalgebruik voor webwinkels

In België woont zo’n 60% van de bevolking in Vlaanderen en spreekt Nederlands. Het overige gedeelte van de Belgen woont in Walonië en spreekt Frans. De stad Brussel is voor 90% Franstalig. Bij het verkopen aan Belgische consumenten zijn er een aantal zaken waarop gelet moet worden zoals bijvoorbeeld het taalgebruik. Bij het betreden van de Belgische markt is het dan ook verstandig om de Google AdWords campagnes apart in te stellen. In het noordelijke gedeelte van België spreekt men Vlaams. Dit lijkt op Nederlands maar kent toch vele verschillen. Over het algemeen geldt dat consumenten in België liever worden aangesproken met u in plaats van jij. Het aanpassen van de juiste aanspreekvorm op uw website of in uw campagnes leidt doorgaans direct tot een positieve invloed op het doorklikpercentage en de kosten per conversie. Belgen zijn over het algemeen ook minder gecharmeerd van harde en dwingende call-to-actions zoals ‘Koop nu’. Liever zien zij een button waarop staat: ‘Bekijk het assortiment’ of ‘Plaats in Winkelwagen’.

 

Woordenlijst voor Belgische marketinguitingen

Omdat Belgen vaak andere termen gebruiken voor hun marketinguitingen hebben we onderstaand een korte woordenlijst opgenomen met een aantal woorden die verschillen ten opzichte van het Nederlands. Verdiep je goed in welke termen in België in jouw branche worden gebruikt en stem de content op de website en de Google AdWords campanges hierop af. 

  • Korting / uitverkoop = solden

  • Vroegboekkorting = voorboekkorting

  • MKB = MKO  

  • Advertentie = zoekertje

  • Klantenservice = klantendienst

  • Pinpas = bankkaart

  • Groenten = groentjes

 

Verzendkosten België  

Belgen kijken ook anders aan tegen het vermelden van verzendkosten van webwinkels. In Nederland is het gebruikelijk dat de verzendkosten worden getoond in het winkelmandje. In België is het zo dat de verzendkosten nogal kunnen varieren, niet alleen per aanbieder maar ook per regio. Belgen vinden het daarom logisch dat verzendkosten direct worden getoond. Zij hebben bovendien een voorkeur voor een verwerking van de verzendkosten in de productprijs, wat reeds gebruikelijk is in België. Zo hebben consumenten een realistischer beeld hebben van wat er betaald dient te worden.

 

Betaalmethoden in België

Als je als webwinkelier de Belgische markt wilt veroveren dan is het verstandig om te kiezen voor betaalmethoden waarmee Belgen bekend zijn om goed te kunnen converteren.
In Nederland is iDeal een veelvoorkomende vorm van online betalen. Bij onze zuiderburen is het echter veel gebruikelijker om online aankopen te betalen met een creditcard. Een Belgische tegenhanger van iDeal is Bancontact / Mister Cash.

 

Voordeel van online adverteren in België

Het voordeel van online adverteren in België is dat er een minder sterke concurrentie is dan in Nederland. Zo kun je met lagere biedingen voor campagnes goed uit de voeten in België. Het land kent momenteel een opkomst van online adverteren waardoor je snel moet zijn om te profiteren van de huidige lage kosten.

 

Overige tips voor het online adverteren in België

Belgen baseren hun aankoopbeslissengen doorgaans meer op basis van rationele punten dan op emotionele punten. Kies er daarom voor om productvoordelen op te noemen (inclusief 500 GB geheugen) in plaats van te kiezen voor uitdrukkingen die duiden op een nieuw design of model. Het is bovendien verstandig om bescheiden te zijn tegenover Belgische consumenten, dit wordt over het algmeen ontzettend gewaardeerd. Ga aan de slag met A/B testen voor teksten op belangrijke buttons en kijk wat het beste converteert. Een Vlaamstalige eindredactie werkt goed omdat vaak alleen echte Vlamingen kleine taalverschillen goed kunnen opmerken. Houd, bij het maken van een contentkalender, bovendien rekening met Belgische feestdagen, deze zijn vaak net iets anders dan in Nederland. Om het maximale te halen uit zoekmachine optimalisatie in België is het bovendien verstandig om een Belgische extentie te gebruiken. Als je een .be-

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen