Tips om de usability voor mobiele gebruikers van webshops te verhogen 23-07-2015 - E-commerce - door Peter Boiten

Zo’n 33% van de smartphone-gebruikers in Nederland maakt gebruik van het mobiele toestel bij het aankoopproces. Dit blijkt uit een recent onderzoek naar het mobiele koopgedrag van Nederlanders in opdracht van Marktplaats zakelijk. Bijna de helft van 7,3 miljoen maandelijkse Marktplaats bezoekers is een mobiele gebruiker. De meeste smartphone shoppers zijn mannen maar daarnaast zijn de vrouwen ook bezig met een ‘mobiele’ opmars.

 

Tips om de usability van webshops te verhogen voor mobiele gebruikers

Om (potentiële) klanten tevreden te stellen is het belangrijk dat webshops gebruiksvriendelijk zijn, ook voor mobiele shoppers. Onderstaand een aantal tips om de usability van je mobiele shop te verhogen.

 

1. Een mobiele versie van de webshop opzetten

Desktopsites werken doorgaans niet goed op mobiele apparaten. De webwinkel moet daarom worden geoptimaliseerd voor verschillende toestellen en schermresoluties. Het is bovendien om niet nodig om alles van de reguliere website op te nemen in de mobiele versie.  Zorg er in ieder geval voor dat de kernkwaliteiten van de website op een juiste manier worden weergegeven. De belangrijkste content krijg op de mobiele versie van de website het meeste aandacht.

 

2. Zorg voor een goed en helder overzicht

Smartphones en tablets hebben een veel lagere resolutie dan een computer of laptop waardoor er minder ruimte is voor content. Zorg ervoor dat het menu zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk is zodat een bezoeker snel en eenvoudig iets kan bestellen en  niet afhaken. De navigatie voor een mobiele webshop moet daarom compact zijn en intuïtief. 


3. Creer geschikte content voor mobiele gebruikers

Het uiterlijk van de webshop moet functioneel zijn en de winkelervaring versterken. Een goede eerste indruk is immers het halve werk. Zorg ervoor dat de content Voor webshop in het bijzonder is visuele content erg belangrijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de weergave van producten, designonderdelen en het kleurgebruik. voor de mobiele gebruiker eenvoudig is te lezen. Het is belangrijk om teksten voorzien van een duidelijke structuur met titels, tussenkoppen en afbeeldingen. Probeer je voor de mobiele versie van de website te richten op de kern van je boodschap. 

 

4. Zorg voor een geoptimaliseerde winkelwagen

Een zeer belangrijk onderdeel van de webshop is de online winkelwagen. De gebruiker heeft hiermee inzicht in de producten die hij of zij wil kopen. Een extra dimensie kan worden gecreëerd door het bewaren van producten in de winkelwagen. Voor een optimale online shopervaring met een smartphone is het van belang dat wanneer de klant is ingelogd, hij of zij ook het mobiele winkelwagentje kan inzien wanneer de aankoop wordt voortgezet op een desktopversie. Hoewel het aanmaken van een account een extra stap is voor de klant, is het hierdoor mogelijk om de mobiele en de desktopversie te laten synchroniseren. Dit proces kan tevens de klantbinding bevorderen.

 

5. Bied voldoende betaalmethoden

Zorg ervoor dat er betaalmogelijkheden worden geboden waarin klanten zich kunnen vinden. De meest gebruikte betaalmethoden in Nederland zijn iDEAL, Creditcard en PayPal.Zorg ervoor dat het afrekenproces is gestroomlijnd voor mobiele gebruikers.

 

Meer informatie over webshops

Wil je meer weten over hoe je jouw webshop geschikt maakt voor mobiele gebruikers? Neem contact op met Clear Communications voor meer informatie over onze webwinkel software of bekijk onze pagina over webshops.

 

 

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen