Google shopping steeds interessanter als advertentiekanaal voor webshops 15-09-2015 - E-commerce - door Peter Boiten

Google shopping is een dienst van Google die vroeger bekend was onder de naam Google Product Search, destijds een gratis dienst. Met het huidige winkeliersplatform van Google -Google Shopping- kunnen webshops hun producten eenvoudig aanbieden aan een warm publiek.

 

Het voordeel van Google Shopping

Het voordeel van Google Shopping is dat de producten die u aanbiedt direct zichtbaar worden in de zoekmachine met een afbeelding. Op deze manier kunnen potentiële klanten snel en eenvoudig zien welke webshops dit product aanbieden en voor welk bedrag. Hierdoor is het mogelijk om producten en prijzen te vergelijken. Met name voor producten waar het visuele aspect een belangrijke rol speelt kan het zeer gunstig zijn om op deze manier te adverteren op productniveau. Er worden voor de webwinkelier alleen kosten in rekening gebracht voor advertenties met productvermeldingen waarop is geklikt. Op deze manier betaalt u dus alleen wanneer Google een nieuwe klant naar uw webshop heeft geleidt.

 

Beoordeling en weergave Google Shopping

De resultaten van Google Shopping ofwel Google AdWords Product Lisiting Ads (PLA) zijn zeer uitgebreid en worden getoond tussen de normale resultaten. De Google Shopping resultaten geven niet alleen een afbeelding mee, er wordt ook meteen duidelijk hoeveel sterren de aanbieder krijgt, hoeveel reviews er zijn en wat de gemiddelde score is. De reviews in Google Shopping bestaan uit een combinatie van de beoordelingsscore met delen van klantrecensies van websites van derden en Google Checkout. Google Shopping toont bovendien direct de link naar de webwinkel waar het product te koop is en probeert zo te zorgen voor een optimale online shopping ervaring.

 

Koppeling met Google AdWords

Als u advertenties wilt maken met productvermeldingen dan dient u over een AdWords account en een Merchant Center-account te beschikken. Voor webshops die reeds adverteren via Google AdWords kunnen de resultaten uit Google Shopping worden ingezet voor de Ad extenties in de AdWords campagnes. De beoordeling wordt dan ook weergegeven bij de AdWords advertenties. Het voordeel hiervan is dat deze resultaten extra opvallen wat veelal zorgt voor een verhoging van de click through rate (CTR). 

 

Criteria voor indexatie van Google Shopping

Voor indexatie van Google Shopping in uw AdWords advertenties is het niet nodig om uw accountinstellingen te wijzigen. Wel moet u voldoen aan onderstaande criteria. Als u hieraan voldoet dan worden de reviews automatisch bij uw advertenties weergegeven.

  • De campagne is aangemeld voor Google Zoeken

  • Er wordt gezocht via google.com / google.co.uk / google.fr of google.nl

  • U biedt betaalde goederen of services aan

  • Uw bedrijf heeft minimaal 30 unieke recensies met een gemiddelde beoordeling van 4 sterren in Google Shopping

Wilt u meer weten over Google Shopping? Neem eens vrijblijvend contact met ons op. 

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen