Forse omzetstijging voor webwinkels 28-09-2015 - E-commerce - door Peter Boiten

In het eerste half jaar van 2015 hebben consumenten in totaal voor bijna €8 miljard aan producten en diensten gekocht via het internet. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek dat in opdracht van thuiswinkel.org, GFK en PostNL is uitgevoerd.

 

Zeer goede verkoopcijfers voor webwinkels

Er werden 18,4% meer aankopen gedaan via het internet dan het jaar daarvoor. Het aantal webwinkelende Nederlanders is ook gestegen. Ruim 90% van de consumenten boven de 15 jaar deden minimaal 1 online aankoop. Van de €8 miljard werd zo’n €4,05 miljard euro uitgegeven aan elektronische producten, kleding en voeding. Het overige bedrag werd onder andere uitgegeven aan  verzekeringen en vliegtickets. Wijnand Jongen, directeur van thuiswinkel.org, heeft op basis van cijfers van het CBS, berekent dat het online aandeel van de totale detailhandel verkopen onder consumenten nu 8,5% bedraagt. Volgens de brancheorganisatie kwam de omzetstijging enigszins als verrassing en is dit onder andere te danken aan de opbloeiende economie. Na de crisis durft men weer geld uit te geven en dit wordt dus ook veelal gedaan via het internet.

 

Meer vraag naar personeel voor webwinkels

De forse omzetstijging via webwinkels draagt bij aan de cijfers voor de opkrabbelende detailhandel. Dit is ook te merken aan de hoeveelheid nieuw uitgezette vacatures bij webwinkels, welke ook in de komende jaren alleen maar zal toenemen. Er worden duidenden nieuwe banen verwacht in de e-commerce. Webwinkels hebben het dan ook moeilijk om goed personeel te vinden voor het ontwikkelen van webwinkels. Op dit moment lijkt het onderwijs, door de snelle ontwikkelingen, namelijk onvoldoende aan te sluiten op de digitalisering van de markt. De brancheorganisatie kijkt daarom samen met hogescholen en universiteiten naar oplossingen om het onderwijs beter te laten aansluiten bij de behoeften van tegenwoordig. Speciale e-Academy’s moeten in de toekomst opleidingen gaan aanbieden die zullen zorgen voor meer online marketeers, techneuten, inkopers, data-analisten en webshopbeheerders. Naar verwachting zal het aantal webwinkels dit jaar voor het eerst groter zijn dan het aantal fysieke winkels.

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen