Stapsgewijs een succesvolle webshop 14-07-2015 - E-business - door Peter Boiten

Een succesvolle webshop krijg je niet zomaar. Het opzetten van een webwinkel vereist veel tijd en inzet van ondernemers. Door onderstaande stappen te volgen kun je jouw webwinkel succesvol in de markt zetten. 

 

Stap 1: Zorg voor een goed plan

Voordat je begint met verkopen is het belangrijk om een goed plan op te stellen voor je webwinkel. In dit businessplan behoort te staan wat je wilt gaan doen, wat je doelgroep is, in welke behoeften je wilt voorzien en wat je doelen zijn. Denk ook na over welke betaalmethoden je jouw klanten wilt aanbieden. Bovendien is het verstandig om vooraf een bijbehorend kostenplaatje op te stellen voor een periode van minstens twee jaar.

 

Stap 2: Zorg voor voldoende kennis en passie

Zorg voor voldoende kennis over het product of dienst dat je aanbiedt. Dit klinkt logisch en dat is het ook. Kies producten die je volledig begrijpt anders werkt het niet. Webshops die vaak uit hobby worden opgezet maar over onvoldoende kennis beschikken redden het doorgaans niet. Het is belangrijk om als ondernemer over voldoende passie te beschikken. Dit zorgt ervoor dat je, ook in tijden dat het niet meezit, door kunt blijven gaan met je webshop. Als je als eigen ondernemer iets doet waar je zelf gelukkig van wordt, dan straal je deze passie bovendien ook uit naar je (potentiële) klanten.

 

Stap 3: Zoek een niche

Wanneer je als webshop iets aanbiedt dat nog niet door bekende online partijen wordt aangeboden dan heb je iets unieks in handen. Op deze manier kun je je onderscheiden van grote concurrenten. Door het aanbieden van een niche product of dienst op je webshop kun je bovendien vaak beter scoren in de zoekmachines waardoor je beter vindbaar bent.

 

Stap 4: Zorg voor goede marketing en sales

Een succesvolle webshop behoeft gevoel voor marketing en sales. Onderstaand vind je een aantal tips voor webshops die ervoor zorgen dat je jouw webshop succesvol op de markt zet.

 

Tips voor webshops

  • Zorg voor een goede klantenservice om het vertrouwen van klanten te winnen. Het is belangrijk dat je doet wat je hebt belooft en een goede kwaliteit en service biedt.
  • Om als betrouwbare webwinkel te worden gezien is het belangrijk dat je over echte klantreviews beschikt.
  • Zorg voor een groot netwerk van bloggers en social media marketeers. De lancering van je webdshop kun je op deze manier onder een groot publiek onder de aandacht brengen.
  • Begin een blog en schrijf relevante artikelen over het product of dienst dat je verkoopt. Op deze manier zorg je voor  branding en een betere vindbaarheid.
  • Zorg voor klantloyaliteit. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een loyaliteitsprogramma opzetten waarbij klanten punten kunnen sparen. Wanneer ze vaker iets op je webshop kopen kun je trouwe klanten bijvoorbeeld een korting of presentje aanbieden.

 

Stap 5: Werk samen met andere partijen voor webontwikkeling, SEO, AdWords

Als eigenaar van een webshop komt er veel kijken op het gebied van onder andere webontwikkelingZoekmachine optimalisatie (SEO) en het online adverteren via Google AdWords. Dit zijn best complexe vakgebieden waar je niet direct in zit als je een webshop begint. Neem voor een succesvolle webshop eens contact op met partijen zoals Clear Communications die hierin zijn gespecialiseerd. Door bepaalde zaken uit te besteden zorg je ervoor dat ieder zich kan richten op waar ze echt goed in zijn om zo het beste resultaat uit je webwinkel te halen. Hoewel het ontwikkelen van een webshop vaak prijzig is, kan het uw onderneming anderzijds veel opleveren. Neem eens contact op met Clear Communications om te ontdekken welke mogelijkheden er voor jouw (toekomstige) webshop zijn op het gebied van onder andere webwinkelsoftware en webontwikkeling

 

 

 

 

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen