Conversie optimalisatie tips voor webshops 05-10-2015 - Conversie optimalisatie - door Michel Dekker

Conversie optimalisatie houdt in dat het proces van (nieuwe) bezoekers van webshops wordt verbeterd om deze uiteindelijk klant te maken. Een conversie is bijvoorbeeld het aantal verkopen of het aantal aanmeldingen voor een nieuwsbrief of app. De vindbaarheid, het design, het assortiment, de service en de gebruiksvriendelijkheid van de webshop dragen onder andere bij aan een hogere conversie. 

 

Conversiedoel en conversieratio bepalen

Door het bepalen van conversie doelen kunt u de resultaten van uw webshop meetbaar maken. Het conversieratio kan als volgt worden berekend: het aantal bezoekers dat uit de totale bezoekersstroom een bestelling plaats, uitgedrukt in een percentage.

 

Vermeld duidelijk de USP’s van de webshop

Een bezoeker die een bepaald product of dienst zoekt, bekijkt via Google vaak snel een aantal websites waarna vaak binnen een aantal seconden een keuze wordt gemaakt voor een bepaalde webshop. Door het prominent vermelden van de belangrijskte Unique Selling Points (USP’s) wordt meteen duidelijk waarop de webshop zich onderscheidt en waarom ze het beste voor uw webshop kunnen kiezen. Een aantal voorbeelden van geschikte USP’s zijn bijvoorbeeld: gratis verzending, snelle levertijd en een bedenktijd.

 

Personalisatie

Veel webwinkeliers proberen tegenwoordig om het proces voor de klant te personaliseren om zo conversies te verhogen. Door een aantal algoritmes toe te voegen kunt u bijvoorbeeld onthouden wat er door een (potentiele) klant tijdens een vorig bezoek allemaal is bekeken en gekocht. Op basis hiervan kunnen nieuwe aankopen worden gesuggereerd. Een goede verkoper in een fysieke winkel zou een klant ook herkennen en inspelen op wat deze al weet over de betreffende persoon en zijn of haar interesses en behoeftes. Zo gaat dat tegenwoordig dus ook op het wereldwijde web. Het is ook mogelijk om, onder het mom ‘aanbevolen’, relevante producten aan te bieden die andere mensen ook samen met dit product kochten.  

 

Overige quick-wins voor conversie optimalisatie

Er zijn nog een aantal quick-wins die bijdragen aan conversie optimalisatie. Met een tagline kunt u in een aantal woorden omschrijven wat de essentie van de webshop is. In een introductietekst op de website kan hierover verder uitwijden. Positieve reviews van bestaande klanten kunnen bovendien bijdragen om nieuwe klanten over de streep te halen. Vraag daarom klanten (via email) om een review op de website achter te laten. Klanten met een positieve ervaring zijn hier vaak toe bereid. Om klanten hiervoor aan te sporen krijgen kun je bijvoorbeeld ook een prijs verloten onder alle reviews.  Een andere tip is om nieuwe en bestaande klanten kortingen te geven dit kan ze net over de streep halen om toch een aankoop te doen. Wat ook vaak werkt is om aan te geven hoeveel producten er nog op voorraad zijn. Indien er nog enkele producten beschikbaar zijn kan de klant een zekere noodzaak voelen om direct te bestellen in plaats van een andere keer of op een andere website. Het is bovendien erg belangrijk om wervende teksten te schrijven. Teksten die zijn geschreven door ervaren SEO-schrijvers kunnen een grote bijdrage leveren aan het verhogen van het conversieratio.

 

Conversie optimalisatie uitbesteden?

Wilt u meer weten over het uitbesteden van conversie optimalisatie en wilt u weten welke mogelijkheden er zijn voor uw webshop? Neem eens vrijblijvend contact op met Clear Communications. Wij helpen u graag met conversie optimalisatie.

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen